יצירת נאום המעלית המושלם

בדרך כלל, אחרי ה"נעים מאוד" מגיע תורו של "ומה את/ה עושה?" זה השלב שבו, בין אם אתם עומדים מול הבוס העתידי שלכם ובין אם מדובר במפגש מקרי עם מכר שלא ראיתם שנים, כדאי לכם לשלוף את נאום המעלית שלכם, וכדאי לכם גם שהוא יהיה לא פחות ממעולה.

אז מהו נאום מעלית? מדוע מתייחסים אליו כאחד הכלים החשובים ביותר העומדים לפניכם, מחפשי העבודה, וכיצד יוצרים את נאום המעלית הטוב ביותר? התשובות בכתבה שלפניכם.

נאום המעלית כמפתח כניסה

מהו נאום המעלית?

'נאום המעלית' הוא כינוי שהפך מקובל מאוד בשוק העבודה והמכירות של היום. מקורו של הביטוי שנוי במחלוקת ויש המייחסים את תחילת השימוש בו לימי אולפני הסטודיו בהוליווד, שם הכינו התסריטאים את נאום ההצגה של הסרט (הפיץ') שהיו מעוניינים שהמפיקים יממנו ודאגו להיקרות בדרכם, כך על פי המיתוס, במעלית.

כיום משתמשים בנאום המעלית מחפשי עבודה, מנהלי פרויקטים, סטרטאפיסטים, ארגונים ולמעשה, כל מי שמציע רעיונות, שירותים ומוצרים. זוהי תשובה תמציתית, חדה ומדויקת לשאלה "מה את/ה עושה?", שמטרתה לעורר ענין בשומע ולהניח את היסודות לצעד הבא, המשך תקשורת עם אותו אדם.

ההמלצה הרווחת היא שנאום המעלית יארך בין 30 שניות לדקה (כאשר יש גם מי שמדברים על 15 שניות בלבד). בזמן קצר זה, עליכם 'למכור' את עצמכם באופן האפקטיבי ביותר לאדם העומד מולכם: מי אתם, מה עושה אתכם ייחודיים ומהי התועלת שאתם יכולים להביא לאדם שעמו אתם מדברים.

מה עושה את נאום המעלית כל כך חשוב?

נאום המעלית הוא כלי חשוב מאוד בארגז הכלים שלכם בתהליך חיפוש העבודה. הוא נותן לכם את ההזדמנות להציג את עצמכם ואת המידע החשוב אודותיכם ביעילות וכך לתפוס את תשומת לבו של מי שרק עצר לדבר איתכם לדקה, להרשים אותו ולקדם את המשך התקשורת ביניכם.

במיוחד במדינה קטנה כמו שלנו, שבה כולם מכירים את כולם, נאום המעלית עשוי להיות לכם לעזר בכל זמן, בין אם אתם משוטטים להנאתכם עם הכלב שלכם או עושים קניות במכולת השכונתית,  'מתמנגלים' בחתונה של החבר הכי טוב שלכם או עושים נטוורקינג ב'ועידת ישראל לעסקים'. אחרי הכל, כל זמן הוא זמן טוב למצוא עבודה, לא?

אז, קדימה, למה אנחנו מחכים?

 הכנת הבסיס לנאום המעלית

כששואלים אותנו מה אנחנו עושים, באופן טבעי הנטיה שלנו היא לענות: "אני איש מכירות", "אני עורך דין", "אני עוזר הוראה", "אני איש QA", "אני מורה בבית ספר יסודי". הבעיה היא שתשובה כזו עוצרת את השיחה ואינה מכילה מספיק מידע עליכם. בעיקרון, כל תשובה שהתשובה הנגדית עליה יכולה להיות "אז מה?" אינה נחשבת תשובה טובה.

למעשה, חלק זה הוא החלק החשוב ביותר בכל התהליך. כדי להתחיל ליצור את נאום המעלית המושלם שלכם, שבו עם עצמכם בשקט, קחו דפדפת ועט והתחילו לרשום:

*מהן החוזקות שלכם כבני אדם? היתרונות היחסיים? הכינו רשימה של מילים וביטויים שמתארים אתכם מבחינה אישיותית (אחראיים, יזמים, למדנים, חיוביים, עצמאיים, מאורגנים, ביצועיסטים, וכו') ומחקו מהרשימה כל דבר שנשמע כמו קלישאה. אם אין לכם עדיין רשימת חוזקות, כדאי לכם מאוד להכין אחת. ידיעת החוזקות שלכם היא כוח חשוב מאין כמותו בתהליך חיפוש העבודה.

לאן הקריירה שלך הולכת?

*מהן החוזקות שלכם כעובדים בתחומכם? כאן כללו חוזקות ומיומנויות מבוססות ידע, חוזקות שצברתם עם הזמן והנסיון בתפקידים השונים הנוגעים לתחום בו אתם שואפים להשתלב. אם יש לכם תארים אקדמיים, כללו מידע זה כאן, כולל התמחויות ספציפיות שלכם והצטיינויות למיניהן, פרסים שקיבלתם על פועלכם וכו'.

אם אתם רק עכשיו מסיימים את הלימודים שלכם ועדיין לא עבדתם בתחום, חישבו על התחום בו בחרתם להתמקצע ועל הקורסים בהם אתם 'מככבים' – מה יש בהם עבורכם? מדוע אתם טובים בהם? מה אתם מביאים איתכם ללמידת התחום? למה בחרתם בו? בנוסף, חישבו על תחביבים שיש לכם, תחומים שאתם לומדים באופן עצמאי, התנדבויות שהתנסיתם בהן וכו'. גם אם עוד לא עבדתם, יש לכם חוזקות ויתרונות יחסיים בתחומכם.

*מהו הייחוד שלכם? הערך המוסף? מה עושה אתכם טובים יותר מהמתחרים שלכם? מה מפריד אתכם משאר המועמדים המתחרים על אותו התפקיד? כיצד תרמתם לחברה בה עבדתם בעבר באופן ייחודי? איך אתם יכולים לתרום לחברה הבאה?

*מי קהל היעד שלכם? ואיך אתם יכולים לעזור לו? כאן תוכלו להוסיף מספרים וסטטיסטיקות, אם הדבר רלוונטי, או לספר במשפט או שניים על פתרון שיצרתם ועבד היטב, יוזמה או מוצר מוצלח שפיתחתם.

*מהו החזון שלכם? מה אתם מקווים להשיג במקום העבודה הבא שלכם? מה נותן לכם השראה? איך אתם מתחברים לערכי התחום ולמטרותיו? מה משנה לכם בחיים וכיצד אתם מתכוונים לפעול למענו?

כאן תוכלו גם לגעת בכמה מילים בשאלת ה'למה', הנחשבת למושכת ומעניינת במיוחד: למה בחרתם לעשות את מה שאתם עושים, מדוע בחרתם בדיוק את זה. זכרו, זהו הסיפור המיוחד שלכם ולא של אף אחד אחר. נסו לרגע להיזכר במה הוביל אתכם לתחום מלכתחילה ורשמו את זה.

*מהו הכיוון המקצועי שלכם? לאן אתם שואפים להגיע? איזו משרה היא משרת חלומותיכם ולמה? מהי הדרך הטובה ביותר לתאר את התחום שבו אתם מעוניינים ואת סוג העבודה הרצוי לכם? מה מאפיין את אלו?

אתם חייבים לדעת לאן אתם מכוונים, מהי המטרה שלכם, כדי להגיע לשם או לפחות כמה שיותר קרוב לשם. אם אתם לא תדעו, לא תוכלו לצפות ממישהו אחר שיבין זאת או מנאום המעלית שלכם שיקרב אתכם לשם.

*בנוסף, הכינו רשימת פעלים חזקים המתארים מה אתם עושים ומה עשיתם בעבר. השתמשו לשם כך בהלך רוח דומה לזה שהייתם מפעילים בהכנת קורות החיים שלכם. העדיפו מילים כמו "ניהלתי" ו"הובלתי" על פני ביטויים כמו "היית אחראי על" או "סייעתי ב..", כלומר העדיפו פעלים 'חזקים' על פני פעלים 'חלשים'. הם מחזקים את הרושם שאתם מבקשים ליצור על עצמכם.

כעת, משסיימתם את עבודת ההכנה, ניגש לכתיבת נאום המעלית עצמו.

הדרך המקצועית שלך

כיצד על נאום המעלית להיראות?

קצר אך מדויק; תצמיתי ומשכנע, חד ומושך – אבל איך עושים את כל זה בכל כך מעט זמן ועוד מעבירים את כל המידע החשוב שיש לנו להעביר?

אז, קודם כל, צריך לזכור את מטרתו של נאום המעלית. כפי שהזכרנו, המטרה היא 'למכור את עצמנו' בזמן קצר לאדם עמו אנו מדברים, כלומר להצליח לעניין אותו מספיק על מנת לגרום לו לרצות להמשיך בדיאלוג איתנו באיזשהו אופן (בטלפון, במייל או בפגישה רשמית או לא רשמית).

על מנת לעשות זאת באופן מיטבי, עלינו להשתמש בכללים מעולם המכירות. ד"ר גרהאם ווילסון, פסיכולוג ופסיכואנליטיקן המתמחה בייעוץ לאנשי עסקים ולארגונים, מציין את נוסחת המכירה המנצחת, זו המשמשת אנשים מצליחים בתחומם בכל שיחה המערבת מכירה, וממליץ להשתמש בה גם בכתיבת נאום המעלית.

שימוש בנוסחת המכירה לנאום המעלית

נוסחה המכירה הזו כוללת 5 אלמנטים חשובים:

תשומת לב – בשלב ראשון, אנחנו רוצים למצוא שורה או פיסקה קצרה שתתפוס את תשומת לבו של השומע. היא יכולה להיות משעשעת או מאתגרת, פרובוקטיבית, אינפורמטיבית או דמיונית לגמרי, אבל היא חייבת לעשות את העבודה ולהיות מעין פיתיון לקשב של האדם העומד מולנו.

על פי מחקרים אחרונים בתחום, טווח תשומת הלב הממוצע אצל אדם בוגר נע סביב 8 שניות בלבד. המרכיב של תשומת הלב הוא מרכיב חשוב מאוד בשיחה וטוב יהיה אם יבוא מיד אחרי שהצגתם את עצמכם בשמכם. לעיתים לוקח זמן לנסח אותו בבהירות, אבל אל תוותרו עליו.

עניין – אנחנו רוצים לספר לאדם שעומד מולנו מספיק על מה אנחנו עושים כדי לעורר את סקרנותו ולרצות לשמוע עוד, אבל לא לספר לו יותר מדי, כך שלא יאבד עניין. איזון עדין אמנם, אבל מתבקש למשימת נאום המעלית הקצר והאפקטיבי.

זה עוזר לחשוב על "מה אנחנו עושים" כעל "מהן הבעיות אותן אנחנו פותרים". כך, למשל, מי שעובד כנציג שירות לקוחות יכול לתאר את עצמו כמי שמתקשר עם לקוחות ודואג שהם יישארו שמחים ומרוצים לאורך כל התקשורת עם הארגון אותו הוא מייצג. מי שעובד כקופירייטר יכול לומר שהוא יוצר תוכן שעוזר לבתי עסק להמיר משתמשים אינטרנטיים ללקוחות עסקיים.

מדובר, בסופו של דבר, בתרגום כותרת התפקיד שלכם למשמעותה עבור העסק, החברה או הארגון.

שכנוע – כאן נכנסים הפרטים הרלוונטיים עבור האדם עמו אנו מדברים. איזה פתרון אתם מציעים לבעיה איתה הוא מתמודד? כיצד אתם יכולים לתרום לחברה בתחום שלו?

המחשבה על הצרכים של הצד השני חשובה ביותר ליכולת 'למכור' לו משהו. נסו לראות את העולם מנקודת מבטו של האדם שעומד מולכם ולראות כיצד אתם יכולים לעזור לו. השתמשו בדף שהכנתם קודם. הסתכלו על כל מה שכתבתם על עצמכם וחשבו מה אתם מביאים לשולחן.

רגש/תשוקה (Desire) – כאן אנחנו נכנסים לעולם הרגשי, מרכיב חשוב ביותר בכל תקשורת אנושית. איך זה יהיה לעבוד איתכם? איך ירגיש האדם אם ישקיע בכם או במוצר שלכם? איך ירגיש אם לא? איך מרגיש לכם לעשות את מה שאתם עושים? רגש, רגש, רגש, חברים. זה המפתח כאן.

סגירה – בקשה להמשך התקשורת, החלפת טלפונים, מיילים, יצירת שיחה או החלפת כרטיסי ביקור. זוהי, למעשה, מטרת נאום המעלית וחלק חשוב ממנו. חשוב לדעת לפני הנאום לאיזו תוצאה אתם מקווים ולכוון אליה. האם אתם מעוניינים לצאת עם כרטיס ביקור? לקבל מייל לשליחת קורות החיים שלכם? לצאת עם שעה ויום מתואמים להתקשרות? או אולי רק קביעת פגישה בארבע עיניים תספק אתכם? סמנו לעצמכם יעדים ובקשו מהאדם שמולכם את מה שאתם מעוניינים להשיג. אם לא תנסו, לא תדעו.

נאום המעלית

דוגמאות לנאום מעלית על פי נוסחת המכירה

דוגמא 1

כך, לדוגמא, יכול להישמע נאום מעלית של מפתח אפליקציות שעובד כפרילנסר ופוגש משקיע פוטנציאלי שעשוי להתעניין במוצר שלו:

"נעים מאוד, שמי ערן ציפורי ואני דואג לכך שאנשים ישנו טוב יותר בלילות! (תשומת לב). לאחרונה השקנו את המוצר החדש שלנו, פיתוח טכנולוגי חדש שמבטיח פרטיות מירבית לשני הצדדים בעת ביצוע עסקה. המוצר הזה, שפיתחתי יחד עם שני שותפים, אפילו הוגדר בחודש שעבר בעיתונות הכלכלית כטוב ביותר בתחומו" (ענין).

"פרטיות של אדם היא דבר מאוד חשוב בתחום כמו שלנו, ואפילו עוד יותר חשוב בתחום כמו שלך (שכנוע). אתה הרי יודע יותר טוב ממני כמה נורא מרגיש אדם שמגלה שהצליחו לחדור לפרטיות שלו (רגש). התפקיד שלי בארגון הוא לוודא שאף אחד לא מצליח לעשות את זה (עניין) והייתי שמח לפגוש אותך ולהראות גם לך שהמוצר שלנו הוא הכי טוב כיום בשוק, מה דעתך?" (סגירה).

דוגמא 2

דוגמא נוספת היא מפגש של אשת משאבי אנוש הפוגשת בכיר בחברה בה היא מעוניינת להשתלב ומתבקשת להציג את עצמה:

"הי, קוראים לי ליאת מוסקוביץ'. יש לי נסיון של יותר מעשור בתחום של משאבי אנוש ואני תמיד מקפידה להתחדש באסטרטגיות גיוס חדשות, אפילו יותר מאשר בנעליים! (תשומת לב). כשהתחלתי לעבוד בחברה האחרונה שהצטרפתי אליה, הם איבדו מהנדסים בקצב מסחרר והתקשו לגייס מהנדסים איכותיים בקצב שישמור על הרווחיות שלהם. יישמתי סדרה של צעדים ואסטרטגיות שלא עלו לחברה יותר מדי, למשל יזמתי הרצאות של הבכירים שלנו באוניברסיטאות מובחרות וארגנתי 'ימים פתוחים' בחברה. כתוצאה מכך, גייסנו אנשי מקצוע איכותיים והרווחיות שלנו גדלה ב-60 אחוזים מאז (עניין).

אני עוקבת אחרי החברה שלכם בעניין ויודעת שאתם בתקופת גיוסים בחודשים האחרונים. הייתי שמחה להראות לך איך לגייס את האנשים הטובים ביותר לחברה שלך ולהעלות את הרווחיות שלה באופן דומה (שכנוע). האמת היא שגיליתי, שזה פשוט עוזר לאנשים להיות רגועים ונינוחים יותר כשהם יודעים שיש להם את האנשים הטובים ביותר (רגש). אשמח להתקשר ולקבוע איתך פגישה. אפשר לקבל את כרטיס הביקור שלך? הנה שלי" (סגירה).

זהו זה, שילבתם את כל המרכיבים לכדי יצירה מושלמת. הרעיון הוא לעשות את זה, או יותר נכון גרסאות של אותו הדבר, עם כל מי שאנחנו מדברים איתו על "מה אנחנו עושים".

אז, זהו? יש לנו את זה..? אנחנו כבר יודעים מה להגיד?

נאום מותאם אישית

התאמה אישית היא 'טריק' חשוב המשמש אותנו רבות בתהליך חיפוש העבודה (כחלק מכתיבת קורות חיים, הכנת תשובות לשאלות קשות בראיון עבודה ועוד) ולפיו אנו 'תופרים' את התוכן המדויק ביותר לקהל היעד שלנו.

אנשים נוטים לאבד קשב מאוד מהר אם הדבר אינו נוגע להם ואם לא "יוצא להם מזה" משהו. נאום המעלית שלכם אמור למקם אתכם כפתרון לבעיה שעומדת בפני האדם שמולכם. זה צריך להיות ברור שמדובר ב- win-win situation.

על מנת לעשות זאת, חשבו על קטגוריות שונות שתוכלו לחלק לפיהן אנשים שונים שאתם עשויים לפגוש בדרך ושיכולים להיות משמעותיים לקריירה שלכם, כמו מעסיקים פוטנציאליים, קולגות לעתיד (מה שנקרא 'נטוורק', הרשת המקצועית שלכם), מכרים, משקיעים פוטנציאליים אם זה רלוונטי לכם וכו'.

זכרו כי הרעיון של נאום המעלית האידיאלי הוא למצוא את הדרך להראות לצד השני שאתם בדיוק מה שהוא צריך ברגע הזה, כלומר היתרונות והחוזקות הספציפיים שלכם יכולים לענות לו באופן מדויק על הצרכים שלו ולעזור בפתרון האתגרים שעמם הוא מתמודד, גם אם הוא לא מודע לאלה כלל.

זהו, למעשה, אלמנט ה'שכנוע' בנוסחת המכירה על פי ווילסון. אנו נתאים את סעיף השכנוע בנאום המעלית לאדם עמו אנו משוחחים. למשקיע פוטנציאלי נספר בסעיף זה על הרווחיות של המוצר שלנו או על התוכנית העסקית שפיתחנו, בעוד שמול המעסיק הפוטנציאלי אולי נציג דווקא יכולת בינאישית בולטת שיש לנו ורלוונטית לתחום.

באופן דומה, נתאים גם את בקשת הסגירה לאדם מולו אנו עומדים, שהרי מכל אחד אנחנו מבקשים משהו שונה. מהאדם שפגשנו בטיסה ואינו קשור ישירות לתחום אך מקושר לאנשים שונים נוכל לבקש, למשל, את כתובת המייל שלו כדי להעביר לו קורות חיים. לעומת זאת, עם אשת משאבי האנוש של החברה בה אנחנו מעוניינים לעבוד נבחר לתאם פגישה או נבקש להגיע לראיון עבודה רשמי.

באופן זה, צריכים להיות לכם בסופו של התהליך מספר נוסחים שונים לנאום המעלית. סביר להניח, שהבסיס יישאר זהה (מה אתם עושים, סעיף העניין, הייחוד שלכם) והשינויים יהיו בעיקר סביב סעיפי השכנוע והסגירה.

טיפ חשוב עבור כל מי שאתם מציגים בפניו את נאום המעלית שלכם: אל תשתמשו בז'רגון מקצועי או במילים מסובכות. הדבר האחרון שאנחנו רוצים זה לגרום לאדם שעמו אנחנו מדברים להרגיש טיפש או חסר ידע, זה בטוח לא יקדם אותנו להמשיך את התקשורת איתו.

ועכשיו, אחרי שהבנו מה לומר, ננסה להתמקצע גם באיך לומר, שהרי כולנו יודעים שבסופו של דבר, זה ה'איך' שמשנה יותר מכל.

נאום המעלית – חזרות גנרליות

*בבית, עם שעון עצר, תרגלו את נאום המעלית שלכם. נסו לדאוג שאורכו של הנאום שלכם אינו עולה על דקה (ורצוי פחות) כדי לאפשר הזדמנות לדיאלוג עם האדם שמולכם (חשוב!). זכרו שכל מילה משנה. נסו 'לחתוך' כל מילה שלא חייבת להיות שם. Less is more, במקרה הזה. בדקה אחת אין זמן אפילו לפסיק שאינו במקומו.

*התאמנו על הנאום שלכם, מול המראה, עם חברים ובני משפחה. ככל שתתאמנו עליו יותר, תשפרו אותו ותתאימו אותו אליכם כך שבסופו של דבר יהיה מדויק לכם. המטרה היא שהנאום יישמע טבעי, לא מדוקלם ולא מאולץ.

*שימו לב גם לשפת הגוף שלכם. מבט ישיר בעיניים של האדם איתו אתם מדברים, עמידה זקופה ויציבה, לחיצת יד טובה וכיוצא בזה, כולם משפיעים מאוד על הרושם אותו תשאירו.

נאום המעלית כמפתח

זה בכלל לא נאום, זו שיחה

כריס ווסטפול הוא שחקן תיאטרון מנוסה שמאמן ומנחה סדנאות למחפשי עבודה ונותן טיפים לנאום המעלית. הוא אפילו כתב על כך ספר..! לפי ווסטפול, נאום המעלית של ימינו הוא בכלל לא נאום אלא שיחה, יצירת מערכת יחסים חדשה, וככזה הוא נגמר בהזמנה ולא ב'סגירה' או 'מכירה'.

ווסטפול מציג גישה המתמקדת בחשיבות הקשר הבינאישי בכל מפגש אנושי ולטענתו, אנשים היום משקיעים לא במוצרים או ברעיונות כי אם באנשים. בהרצאותיו הוא מדבר על הצורך בשימוש בכנות ובאותנטיות בנאום המעלית ועל הדגשת הפן האישי בשיחה הקצרה הזו – מה מעניין אותך, מה חשוב לך ומה למדת; ולמה. על פי ווסטפול, אנחנו בוחרים עם מי אנחנו רוצים לעבוד וזו השאלה המכרעת עבור מעסיקים כיום. בהתאם, הוא נותן כמה טיפים לביצוע נאום המעלית:

* הדרך הטובה ביותר להתחיל שיחה היא לחייך. מכירים את הביטוי "חיוך הוא הקו הקצר ביותר המחבר בין שני אנשים?" אז כזה. חיוך הוא כלי מדהים לתקשורת בינאישית והוא עובד בכל העולם ועם כולם. חייכו, זה בחינם!

* אתם לא מקריאים רזומה אלא יוצרים שיחה. היו אותנטיים ורלוונטיים ואל תשתמשו בגימיקים. יש הממליצים להשתמש ב'פיתיון' בתחילת נאום המעלית. כך, למשל, מורה המחפשת עבודה יכולה להציג עצמה "אני אוסנת ליפשיץ ואני במשימה לשנות את פני הדור הצעיר בארץ". הצהרה גרנדיוזית שכזו עלולה להיות מביכה לשני הצדדים ולא כל אחד מאיתנו בנוי לשימוש בכאלו. לפי הגישה של ווסטפול, גם אין בהן צורך. פשוט תהיו אתם, זה מספיק בהחלט.

* הביאו לנאום שלכם את האנרגיה הנכונה. יותר מאשר לתוכן, אנשים מקשיבים לטון שבו הדברים נאמרים. יתרה מזאת, ממחקרים אחרונים מסתבר גם, כי הטון שאתם מדברים בו נותן לא רק לאחרים את האינדיקציה הטובה ביותר לאיך אתם מרגישים אלא גם לכם עצמכם!

הכינו את הנאום שלכם כך שישקף את התשוקה שלכם. אם הנאום לא מרגש אתכם, הוא לא ירגש אף אחד אחר. הנאום צריך להביא חיוך לשפתיכם, ניצוץ לעיניכם ולהחסיר פעימה מלבכם. גם אם אנשים לא יזכרו את התוכן המדויק של הדברים שלכם, הם יזכרו את האנרגיה שהבאתם לשיחה.

*חושו את הצד השני. אם הוא מתנועע באי נוחות, השתדלו להביא את הנאום לסיום מוקדם יותר וערבו אותו בשאלה רלוונטית. אם האדם שמולכם שואל שאלה דעו שאתם בכיוון הנכון. אם הוא מביע עניין או מתלהב מחלק מסוים תוכלו להרחיב על החלק הזה. בכל מקרה, כשסיימתם עם אלמנט הסגירה, המתינו ותנו לצד השני להגיב. זכרו, מדובר בשיחה בין שניים ולא במונולוג.

*הגיעו מוכנים עם כרטיסי ביקור או כל חומר רלוונטי אחר (קורות חיים שלכם, תיק עבודות, מוצר שלכם לדוגמא וכו'). אל תתנו לנאום המעלית 'ליפול' על טעות טכנית.

נאום המעלית שלכם יכול לשמש אתכם גם בראיונות עבודה, כאשר אתם נשאלים "למה כדאי לנו להעסיק אותך?". אחרי שסיימתם להכין את נאום המעלית המושלם שלכם, תוכלו להכין גם גרסה מורחבת יותר שלו, שתתאים גם כתשובה לשאלה "ספר לי על עצמך" שנשאלת פעמים רבות בריאיון העבודה. בכל מקרה, אורכה של התשובה לא אמור לעלות על 3 דקות.

אז זהו, כעת נשאר לנו רק לגשת למלאכה ולהתחיל להכין את עצמנו לביצוע נאום המעלית המושלם.

אז, לסיכום נאום המעלית – מה היה לנו פה?

  • הכינו מספר רשימות חשובות: כישרונות בולטים ותכונות חזקות; מיומנויות; ייחוד; חזון; כיוון מקצועי; פעלים חזקים.
  • נסחו את נאום המעלית שלכם על פי כללי נוסחת המכירה של ווילסון: תשומת לב; ענין; שכנוע; רגש וסגירה.
  • הכינו מספר נוסחים אופציונליים של הנאום, כתלות באדם השומע את הנאום (Tailoring).
  • תרגלו כמה שיותר, שפרו ושפצרו. הגיעו לנאום המעלית שאתם מרגישים איתו הכי בנוח ואפילו גאים בו.
  • בואו לכל מפגש פוטנציאלי ב'רעל'. האמינו בנאום המעלית שלכם ובטאו את זה.
  • נהלו שיחה ולא נאום: אל תשכחו לחייך ולשים לב לצד השני.
  • אל תשכחו להביא איתכם כרטיסי ביקור, קורות חיים, תיקי עבודות שלכם וכו'.

עבור אנשים רבים נאום המעלית עלול להיראות כדבר מפחיד והם יימנעו מלגשת אליו מלכתחילה. ואולם, כפי שאתם כבר בוודאי מבינים, נאום המעלית שלכם הוא כלי מצוין בתהליך חיפוש העבודה ואם תתייחסו אליו באופן הנכון אין כל סיבה שהוא לא יהפוך לכרטיס הביקור הטוב ביותר שלכם. בהצלחה!